Wystartowanie z nowym biznesem za każdym razem wiąże się z dopełnieniem szeregu formalności. Dziś podpowiadamy, o czym należy pamiętać uruchamiając własny gabinet kosmetyczny. Zwrócimy również uwagę na to, jakie kroki pomogą odnieść sukces i zdobyć zaufanie klientów.
Jak otworzyć salon kosmetyczny? Poradnik krok po kroku
Formalności związane z zapoczątkowaniem działalności gospodarczej w formie gabinetu kosmetycznego nie są bardzo skomplikowane ani trudne, wymagają jednak planowania, zaangażowania i czasu. Od czego zacząć?
Przygotowanie biznesplanu i strategii
Kluczowym czynnikiem umożliwiającym założenie salonu kosmetycznego oraz odniesienie późniejszego sukcesu jest dobre planowanie, którego przejawem będzie sporządzenie skrupulatnego biznesplanu. Co warto w nim uwzględnić? Solidny biznesplan precyzuje wizję przedsiębiorcy misję i strategię rozwoju salonu oraz działania umożliwiające osiągnięcie ustalonych założeń. Nie brak w nim również planu finansowego oraz planu awaryjnego na wypadek utraty płynności finansowej bądź innych możliwych problemów.
Znalezienie odpowiedniej lokalizacji dla salonu kosmetycznego
Dużą rolę w kwestii prowadzenia dochodowego gabinetu kosmetycznego odgrywa atrakcyjna lokalizacja salonu. Czy do Twojego salonu będzie łatwo dojechać? Czy nie będzie problemu z zaparkowaniem samochodu? Czy w pobliżu Twojego gabinetu nie ma zagrażającej konkurencji? Czy salon znajduje się w często uczęszczanym miejscu, takim jak centrum miasta, ruchliwa ulica, okolice dużego osiedla czy galerii handlowej? Warto dokładnie przemyśleć w odpowiedzi na powyższe pytania.
Wybór formy prowadzenia salonu kosmetycznego
Chcąc otworzyć własny salon kosmetyczny, musisz się zdecydować na określoną formę prowadzenia biznesu. Salon beauty można prowadzić w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, spółki cywilnej bądź spółki handlowej. Pierwsza forma prawna wiąże się z minimalną liczbą formalności, dlatego też jest najczęściej wybieranym wariantem przez początkujących przedsiębiorców. Wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej możesz dokonać bez wychodzenia z domu. Należy w tym celu wypełnić wniosek CEIDG-1, który jest jednocześnie zgłoszeniem do urzędu skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz wnioskiem o nadanie numerów NIP i REGON.
[product search="gabbiano recepcja" limit="3" onlyAvailable="true"]
Załatwienie formalności i niezbędnych pozwoleń
Poza wyborem formy prowadzenia działalności pozostaje kilka innych formalności, takich jak wybór formy opodatkowania, zdobycie koncesji na wykonywanie niektórych zabiegów (np. depilacja laserowa) czy korzystanie z obowiązkowych kas fiskalnych online. Właściciele lokali usługowych muszą także pamiętać o wniesieniu opłaty licencyjnej za publiczne odtwarzanie muzyki do ZAiKS oraz zagwarantowaniu klientom mobilnych płatności za usługi kosmetyczne. Przy tej okazji zachęcamy do zapoznania się ze wskazówkami dotyczącymi dofinansowania na zakup terminala płatniczego.
Nieocenioną pomocą okaże się również zakup praktycznego oprogramowania do rezerwacji wizyt, o czym również pisaliśmy na naszym artykule na blogu. Chociaż wpis nawiązuje do rezerwacji wizyt w salonach fryzjerskich oraz barber shopach, to zawarte w nim wskazówki z powodzeniem można odnieść również do własnego salonu kosmetycznego.
Przygotowanie się na odwiedziny Sanepidu
Choć właściciel salonu kosmetycznego aktualnie nie ma obowiązku zgłaszać się do Sanepidu wraz z rozpoczęciem działalności, to możesz być pewien, że z czasem Sanepid i tak Cię odwiedzi. Warto zawczasu przygotować się na kontrolę i zadbać o takie kwestie jak m.in.: odpowiednie miejsce przechowywania preparatów kosmetycznych, aktualne umowy na wywóz odpadów komunalnych i medycznych czy opracowanie oraz wdrożenie procedur sanitarno-higienicznych mających na celu zapobieganie chorobom i zakażeniom.
Aranżacja i wyposażenie salonu kosmetycznego
Nadszedł czas na ważny i przyjemny moment — aranżację i wyposażenie wymarzonego salonu. Spójrz na dany lokal oczami swoich klientów. Co będzie miało dla nich znaczenie? Niewątpliwie będą to wygodne i komfortowe meble kosmetyczne, ładna i komfortowa poczekalnia, przyjemna muzyka w tle czy liczne elementy dekoracyjne, które wprowadzą niepowtarzalny klimat w Twoim salonie. Większość klientów doceni również miły poczęstunek w formie filiżanki dobrej kawy i cukierków.
[product search="fotel kosmetyczny" limit="3" onlyAvailable="true"]
Przygotowanie listy usług i cennika
Kolejny ważny krok to stworzenie atrakcyjnej oferty salonu kosmetycznego. Oferta i cennik powinny być przejrzyste i czytelne, atrakcyjne dla klientów, a jednocześnie opłacalne dla Twojego salonu. Ciekawym rozwiązaniem jest proponowanie usług w ciekawych pakietach promocyjnych gwarantujących niższe ceny. Warto także dodać do listy usług oryginalne pozycje, których nie ma na liście usług konkurencyjnych salonów. Pomoże Ci to wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć klientów.
Prowadzenie działań marketingowych i promocyjnych
Na rynku każdego roku otwierają się nowe salony kosmetyczne. Twoim głównym zadaniem jest to, aby wyróżnić się na tle konkurencji. Jest wiele sposobów na to, aby zachęcić klientów do odwiedzenia nowego salonu. Może to być atrakcyjny i przyciągający wystrój lokalu, unikalne usługi kosmetyczne, zachęcające pakiety promocyjne czy też praca w oparciu o sprzęt kosmetyczny i produkty z najwyższej półki, które znajdziesz w hurtowni Salonova.
Niekwestionowanym kluczem do sukcesu jest obecność marki w social mediach, które wiodą prym wśród kanałów informacyjnych naszych czasów. To tam klienci szukają informacji na temat usługodawców, szukają atrakcyjnych promocji oraz weryfikują opinie klientów i dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Skutecznym ruchem będzie także obmyślenie chwytliwego hasła reklamowego, które byłoby obecne we wszystkich kanałach promocyjnych.
Otwarcie salonu kosmetycznego i powitanie pierwszych klientów
Otwarcie własnego salonu kosmetycznego to proces wymagający zaangażowania, czasu i wytrwałości. Jeśli udało Ci się przebrnąć przez wszystkie wymienione powyżej kroki, pora na zaplanowanie wielkiego otwarcia salonu oraz przywitanie pierwszych klientów! Warto pomyśleć o miłych gadżetach reklamowych przewidzianych na dzień otwarcia czy niższych cenach dla pierwszych odbiorców usług. Możesz mieć pewność, że takie profesjonalne podejście zapewni Ci ogromną satysfakcję oraz przyniesie dobre efekty!