Jakie są wymogi sanepidu dla salonu kosmetycznego?

Jakie są wymogi sanepidu dla salonu kosmetycznego?

Otwarcie własnego salonu kosmetycznego to nie tylko przyjemny proces urządzania lokalu czy tworzenia atrakcyjnej oferty. Przedsięwzięcie to ma również swoją drugą stronę, a mianowicie dostosowanie działalności do określonych wymogów Państwowej Inspekcji sanitarnej nałożonych na salony kosmetyczne przez Sanepid. Jakie dokładnie wymogi trzeba spełnić?

Wymogi Sanepidu salon kosmetyczny — jakie normy należy spełniać?

Aby gabinet kosmetyczny mógł swobodnie świadczyć swoje usługi, powinien spełniać określone wymogi, które zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych. Mają one na celu zapewnić ochronę i bezpieczeństwo zarówno pracownikom, jak i klientom salonu. 

Dokumenty i załatwienie formalności

Początkujący przedsiębiorca w dniu rozpoczęcia działalności swojej firmy powinien dysponować kompletem wymaganych dokumentów mówiących o prawie do użytkowania lokalu. Właściciel salonu kosmetycznego musi posiadać wszelkie akty własności, odbiór techniczny, odbiór instalacji elektrycznej oraz protokoły kominiarskie. W sytuacji gdy przedsiębiorca nie posiada własnego lokalu, powinien posiadać umowę najmu lokalu.

Innym bardzo ważnym zbiorem dokumentów są wszelkie procedury i instrukcje dotyczące różnych obszarów działania salonu. Jedne z ważniejszych wytycznych to procedury dotyczące przechowywania preparatów kosmetycznych, zasad utrzymania higieny w salonie, zasad dezynfekcji narzędzi oraz różnych powierzchni czy szczegółowego sposobu postępowania z odpadami medycznymi.

Właściciele zatrudniający pracowników powinni ponadto zadbać o kompletną dokumentację pracowniczą. Listę niezbędnych dokumentów zawiera rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2018 roku w sprawie dokumentacji pracowniczej. 

[product search="autoklaw" limit="3" onlyAvailable="true"]

Podział salonu na poszczególne pomieszczenia i strefy

Każda czynność przeprowadzana w salonie kosmetycznym wymaga wygospodarowania oddzielnego pomieszczenia bądź chociażby wydzielenia jego określonej części. Praca w powyższych warunkach jest uporządkowana, zorganizowana, komfortowa oraz bezpieczna. O jakie pomieszczenia bądź strefy należy zadbać?

W pierwszej kolejności w zakładzie wydziela się pomieszczenie do świadczenia wszelkich usług kosmetycznych. Zaraz po tym należy zapewnić miejsce na szatnię i poczekalnię dla klientów oraz pomieszczenia sanitarno-higieniczne zarówno dla pracowników jak i klientów. Kolejne obowiązkowe strefy to miejsce wydzielone do przechowywania sprzętu kosmetycznego i środków do utrzymania czystości, pomieszczenie lub szafa do przechowywania preparatów kosmetycznych oraz miejsce na pojemniki służące gromadzeniu odpadów.

Atesty, certyfikaty i zezwolenia

Świadczenie specjalistycznych usług kosmetycznych wymaga użycia wielu profesjonalnych sprzętów. Oprócz kompleksowego wyposażenia gabinetu należy zadbać o stosowne atesty i certyfikaty jakości, które stanowią gwarancję skuteczności i bezpieczeństwa posiadanego sprzętu kosmetycznego. To samo tyczy się kosmetyków i środków wykorzystywanych do dezynfekcji.

Czystość, higiena, dezynfekcja i sterylizacja sprzętu kosmetycznego

W trosce o komfort i bezpieczeństwo klientów należy przestrzegać zasad sanitarno-higienicznych oraz dbać o nienaganną czystość w lokalu. Każdy pracownik musi zostać przeszkolony z wszelkich procedur obowiązujących w salonie oraz bezwzględnie się do nich stosować. Utrzymaniu higieny oraz czystości w salonie sprzyja także jedno z wymagań zapisanych w Rozporządzeniu, które zobowiązuje do pokrycia ścian przy umywalkach i zlewach materiałem nienasiąkliwym do wysokości minimum 1,6 metra.

Jednym z najistotniejszych wymogów względem gabinetów kosmetycznych jest konieczność dokładnej dezynfekcji i sterylizacji narzędzi wielokrotnego użytku. Narzędzia, których stosowanie nie powoduje naruszenia ciągłości tkanek powinny zostać poddane czyszczeniu, myciu i dezynfekcji po każdym użyciu. Narzędzia, których stosowanie powoduje naruszenie ciągłości tkanek należy po każdym użyciu zdezynfekować, umyć i wysterylizować.

Najlepszą metodą sterylizacji jest poddanie narzędzi działaniu pary wodnej pod ciśnieniem w urządzeniu zwanym autoklawem. Dzięki tej metodzie będziemy w stanie usunąć 100% drobnoustrojów w postaci bakterii, wirusów czy grzybów. Można także wykorzystać specjalne środki i spraye do dezynfekcji.

[product search="do dezynfekcji" limit="3" onlyAvailable="true"]

Instalacja wodno-kanalizacyjna, wentylacja i klimatyzacja

Wedle rozporządzenia salon powinien być przyłączony do instalacji wodno-kanalizacyjnej lub korzystać z własnego ujęcia wody. Obowiązkiem jest także posiadanie sprawnego systemu wentylacji. Należy także zadbać o jego okresowe czyszczenie oraz konserwację.

Otwarcie własnego salonu kosmetycznego — czy trzeba powiadamiać Sanepid?

Dzień otwarcia salonu kosmetycznego to bardzo emocjonujące i radosne wydarzenie. Mogą mu jednak towarzyszyć pewne dylematy. Jednym z nich jest kwestia powiadomienia Sanepidu o otwarciu nowego salonu kosmetycznego. Czy zgłoszenie salonu kosmetycznego w placówce Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego jest obowiązkiem właściciela? 

Dobra wiadomość jest taka, że aktualne przepisy nie wymagają tego od przedsiębiorcy. Właściciel salonu kosmetycznego może być jednak pewien, że prędzej czy później Państwowa Inspekcja Sanitarna pojawi się w jego salonie. Szczegółowa kontrola Sanepidu to nieunikniony etap w trakcie początkowej historii działalności gabinetu kosmetycznego.

Jak przygotować się na kontrolę Sanepidu?

Aby zmniejszyć stres związany z nadchodzącą kontrolą Sanepidu w salonie kosmetycznym, warto wcześniej odpowiednio się przygotować. Przygotowanie obejmuje zgromadzenie wszystkich niezbędnych dokumentów w jednym miejscu, dzięki czemu unikniemy ich późniejszych poszukiwań w pośpiechu i niepokoju. Są to: 

  • umowy i dokumenty związane z lokalem (umowa najmu/akt własności, protokół kominiarski, odbiór techniczny, odbiór instalacji elektrycznej), 

  • procedury określające ustalony sposób działania,

  • książka sterylizacji,

  • umowy dotyczących wywozu odpadów komunalnych i medycznych,

  • książeczka sanepidowska,

  • karty charakterystyki środków do dezynfekcji.

W przypadku jakichkolwiek pytań bądź wątpliwości warto zadzwonić i zasięgnąć informacji w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej. Takie przemyślane podejście wraz z odpowiednim planowaniem sprawią, że żadna kontrola zewnętrzna nie będzie ci straszna i będziesz mógł spać spokojnie! 

 

Źródło:

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej.

do góry
Realizacja: Fusion Marketing | oprogramowanie: Shoper
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium